
 
 

The 2011 Climate B.S.* of the Year Awards 
 

[*B.S. means “Bad Science.” What did you think it meant?] 
 
Peter H. Gleick 
 
The Earth’s climate continued to change during 2011 – a year in which unprecedented combinations of 
extreme weather events killed people and damaged property around the world. The scientific evidence 
for the accelerating human influence on climate further strengthened, as it has for decades now. Yet on 
the policy front, once again, national leaders did little to stem the growing emissions of greenhouse 
gases or to help societies prepare for increasingly severe consequences of climate changes, including 
rising temperatures, changing rainfall patterns, rising sea-levels, loss of snowpack and glaciers, 
disappearance of Arctic sea ice, and much more. 
  
Why the failure to act? In part because climate change is a truly difficult challenge. But in part because 
of a concerted, well-funded, and aggressive anti-science campaign by climate change deniers and 
contrarians. These are mostly groups focused on protecting narrow financial interests, ideologues 
fearful of any government regulation, or scientific contrarians who cling to outdated, long-refuted 
interpretations of science. While much of the opposition to addressing the issue of climate change is 
political, it often hides behind pseudo-scientific claims, with persistent efforts to intentionally mislead 
the public and policymakers with bad science about climate change. Much of this effort is based on 
intentional falsehoods, misrepresentations, inflated uncertainties, or pure and utter B.S. – the same 
tactics that delayed efforts to tackle tobacco's health risks long after the science was understood (as 
documented in Naomi Oreske and Erik Conway’s book, Merchants of Doubt). 
 
Last year, we issued the first ever “Climate B.S.* of the Year Awards.” I am now pleased to present the 
2nd Annual (2011) Climate B.S.* of the Year Awards. In preparing the 2011 list of nominees, suggestions 
were received from around the world and a panel of reviewers -- all climate scientists or climate 
communicators -- waded through them. We present here the top nominees and the winner of the 2011 
Climate B.S.* of the Year Awards. 
 
The 2011 Winner: 
Climate B.S.* from all of the Republican candidates for President of the United 
States 
 
Is it really necessary to be anti-science in general, and anti-climate science in particular, in order to be 
nominated to lead the Republican Party in the United States? Apparently, yes, at least in the minds of 
the Republican presidential candidates or their advisors. These candidates can be split into three groups: 
those ignorant or uninterested in science and its role in informing policy; those who intentionally distort 
science because it conflicts with deeply held political or religious ideology; and those who blow with the 
wind, giving their allegiance to whatever ideology seems most expedient at any given moment. There is 
some overlap, of course: some candidates, such as Rick Perry, have been in all three groups at various 
times. The third group includes candidates who have at one time or another held positions more or less 
consistent with scientific understanding, but who in 2011 adopted anti-scientific positions during their 
primary campaigns. For example, Gingrich, Romney, and Huntsman, at some point in the past all 
expressed at least a partial understanding about the reality and seriousness of human-caused climate 
change. Yet all three have now retreated from the scientific evidence to faulty but ideological safe  

http://www.bloomsburypress.com/books/catalog/merchants_of_doubt_hc_104
http://www.huffingtonpost.com/peter-h-gleick/the-2010-climate-bs-of-th_b_802906.html


 
 
positions demanded by the conservative wing of the Republican Party. In October, Romney caved in to 
conservative pressure and changed his stance on the issue. Just days ago, after pressure from anti-
climate-science activists, Gingrich cut a chapter on climate science from a book of environmental essays 
he had agreed to produce. Ironically, that chapter was to have been written by an atmospheric scientist 
(Katharine Hayhoe, director of the Climate Science Center at Texas Tech University) who happens to be 
an evangelical and speaks regularly to conservative groups. She was also targeted by these activists for 
personal abuse – a tactic often pursued by climate deniers and contrarians.  (For a few of the craziest 
things the top GOP candidates have said on climate change, see Joe Romm’s recent essay at Think 
Progress.) 
  
In short, the choice among the Republican candidates on the issue of climate change is scientific 
ignorance, distain for science, blatant misrepresentation of facts, or naked political expediency, any one 
of which would make the Republican candidates strong contenders for the 2011 Climate B.S. Award. 
Combined? They win hands down. 
 
[For comparison, while the Obama Administration has made little progress (and some would argue 
insufficient effort) on climate change, the President’s stated position on climate change is clear and in 
line with scientific evidence. And here is his unequivocal comment on scientific integrity: 
 

“Today, more than ever before, science holds the key to our survival as a planet and our security 
and prosperity as a nation. It’s time we once again put science at the top of our agenda and 
worked to restore America’s place as the world’s leader in science and technology…the truth is 
that promoting science isn’t just about providing resources. It’s about protecting free and open 
inquiry. It’s about ensuring that facts and evidence are never twisted or obscured by politics or 
ideology. It’s about listening to what our scientists have to say, even when it’s inconvenient. 
Especially when it’s inconvenient. Because the highest purpose of science is the search for 
knowledge, truth, and a greater understanding of the world around 
us…” http://www.youtube.com/watch?v=kFsB1Jk1OQ0] 

 
Second Place: Disinformation from Fox News and Murdoch’s News Corporation 
 
In this year’s competition, we award Fox News second place – up from their fifth place finish last year. 
This year, the award is extended to the entire News Corporation empire of Rupert Murdoch because of 
its apparent efforts to synchronize anti-climate science reporting among the different Murdoch outlets 
in the UK, the U.S., and Australia. Among the bad climate science promoted by Fox News is that snowy 
weather disproves global warming (while ignoring or inaccurately reporting record high temperatures 
recorded around the world); biased and misleading reporting about the content of emails stolen from 
climate scientists; incorrect claims that El Niños are responsible for global warming; and inaccurate 
reporting about fundamental scientific principles. 
 
Other Murdoch empire assaults on climate science? The editorial page editors of the Wall Street Journal 
routinely dismiss or ignore all climate change science. Glenn Beck incorrectly tells viewers that there has 
been no warming in the past decade – the hottest decade in over a century. Sean Hannity says "global 
warming doesn’t exist." Fox Washington managing editor Bill Sammon officially directed his journalists 
to cast doubt on climate science. Brian Kilmeade, of Fox & Friends, joked,  "Sorry global warming people, 
we have too many polar bears." And of course, Bill O’Reilly has stated incorrectly, “For every scientist 
who says there is [climate change], there's one that says there isn’t." [Thanks to MediaMatters for 
tracking these statements.] As a 2011 story in Rolling Stone noted, "[n]o one does more to spread 
dangerous disinformation about global warming than Murdoch." 
 
 
 

http://www.nationaljournal.com/magazine/heads-in-the-sand-20111201?page=2
http://www.upi.com/Top_News/US/2011/10/28/Romney-backs-off-climate-change/UPI-27231319837501/
http://mediamatters.org/blog/201201040006
http://www.katharinehayhoe.com/bio.php
http://thinkprogress.org/romm/2011/12/20/393673/top-5-craziest-things-gop-contenders-said-on-climate/
http://thinkprogress.org/romm/2011/12/20/393673/top-5-craziest-things-gop-contenders-said-on-climate/
http://www.huffingtonpost.com/2009/09/22/obama-un-climate-change-s_n_294628.html
http://www.wwfblogs.org/climate/content/earth-day-proclamation-obama-says-climate-change-requires-international-leadership-and-local
http://www.youtube.com/watch?v=kFsB1Jk1OQ0
http://dropfox.com/topics/climate
http://mediamatters.org/blog/201108090029
http://mediamatters.org/blog/201108090029
http://mediamatters.org/research/201004230047
http://mediamatters.org/mmtv/201011190061
http://mediamatters.org/blog/201012150004
http://mediamatters.org/mmtv/201006020004
http://www.fair.org/index.php?page=1070
http://www.rollingstone.com/politics/lists/whos-to-blame-12-politicians-and-execs-blocking-progress-on-global-warming-20110119/rupert-murdochceo-news-corporation-19691231


 
In an analysis of network news reporting on climate change, Feldman, Maibach, Roser-Renouf, and 
Leiserowitz concluded that Fox News is consistently the most dismissive about climate change and is 
highly biased toward choosing climate change doubters to interview. Nearly half of their guests dismiss 
climate change compared to 9 and 15% at CNN and MSNBC. In the scientific community, 97 to 98% of 
climate scientists accept human-caused climate change. This misinformation has an effect: a study from 
Stanford University shows that Fox viewers are far more likely to be fundamentally misinformed about 
climate change than others. In short, frequent exposure to Murdoch news reporting can be hazardous to 
your understanding and knowledge of the real world. 
  
Third Place: Spencer, Braswell, and Christy for their lack of climate “sensitivity” 
 
Third place goes to Roy Spencer and William (Danny) Braswell for a research paper on climate 
sensitivity, and John Christy, for an astounding piece of misleading testimony at a Congressional climate 
change hearing. Both the paper and the testimony received lavish attention from climate contrarians 
(including an especially absurd piece from the Heartland Institute, published as a Forbes blog post) and 
both were extensively and surgically debunked by the scientific community. The key scientific issue here 
is “climate sensitivity” – how much the climate will change in response to natural and human influences. 
Spencer and Christy have argued for many years that the sensitivity of the climate is low, and their 
science has been constantly, regularly, and convincingly disputed. In 2011, Spencer and Braswell 
published a paper in the journal Remote Sensing that turned out to contain serious scientific errors 
according to experts working in this field. What makes a scientific paper ‘bad’?  A bad paper makes 
substantive errors in the analysis, misrepresents or ignores conflicting data or conflicting research, fails 
to address alternative explanations, or draws conclusions logically inconsistent with the results. Critics 
argued that this paper suffered from all of these problems (see the Dessler analysis, a video describing 
the flaws, the Trenberth and Fasullo assessment, and a formal response published in Remote Sensing). 
 
In an astounding event, Wolfgang Wagner, the editor of the journal that published the Spencer and 
Braswell paper, resigned for having failed to spot the paper’s scientific flaws during peer review. As 
he stated in his resignation letter: 
 

“After having become aware of the situation, and studying the various pro and contra 
arguments, I agree with the critics of the paper. Therefore, I would like to take the responsibility 
for this editorial decision and, as a result, step down as Editor-in-Chief of the journal Remote 
Sensing… With this step I would also like to personally protest against how the authors and like-
minded climate sceptics have much exaggerated the paper’s conclusions in public statements.” 
 

Similar flawed scientific arguments about climate sensitivity made in the paper were repeated, along 
with other incorrect or misleading arguments about climate science, in testimony of John Christy at the 
March 8, 2011 hearing of the U.S. House Subcommittee on Energy and Power, called by the Republicans 
to try to prevent the EPA from regulating greenhouse gas pollution. In Christy’s testimony, he repeats 
arguments that many in the climate science community consider to be myths and errors, including 
continued reliance on a scientific article that other climate scientists have argued is flawed. Here is 
a comprehensive summary of Christy’s errors. Finally, two new studies (here and upcoming by Po-
Chedley and Fu in the Journal of Atmospheric and Oceanic Technology) also identify analytical errors in 
papers and pronouncements by Spencer and Christy – adding to a long line of errors that have required 
corrections to their work for more than a decade. 
 
Fourth Place: The Koch Brothers for funding the promotion of bad climate 
science 
 
Fourth place goes to fossil-fuel billionaires Charles and David Koch of Koch Industries, Inc., who provide 
substantial funding to groups and politicians who deny the science of climate change. As noted in a New 
Yorker story, from 2005 to 2008, the Kochs vastly outspent even ExxonMobil in funding a network of  
 

http://hij.sagepub.com/content/17/1/3
http://www.pnas.org/content/early/2010/06/04/1003187107.abstract
http://www.pnas.org/content/early/2010/06/04/1003187107.abstract
http://woods.stanford.edu/docs/surveys/Global-Warming-Fox-News.pdf
http://www.skepticalscience.com/climate-sensitivity-skeptic-end-game.html
http://www.skepticalscience.com/climate-sensitivity-skeptic-end-game.html
http://geotest.tamu.edu/userfiles/216/Dessler2011.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=C2ngavUkmis
https://www.youtube.com/watch?v=C2ngavUkmis
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2011/07/misdiagnosis-of-surface-temperature-feedback/
http://www.cgd.ucar.edu/cas/Trenberth/trenberth.papers/remotesensing-03-02051.pdf
http://www.mdpi.com/2072-4292/3/9/2002/
http://www.skepticalscience.com/docs/Christy.Testimony.pdf
http://fathertheo.wordpress.com/2011/03/12/the-%E2%80%9Cdemonstrably-flawed%E2%80%9D-congressional-testimony-of-john-christy/
http://www.skepticalscience.com/christy-testimony.html
http://iopscience.iop.org/1748-9326/6/4/044022/
http://www.newyorker.com/reporting/2010/08/30/100830fa_fact_mayer
http://www.newyorker.com/reporting/2010/08/30/100830fa_fact_mayer
http://www.newyorker.com/reporting/2010/08/30/100830fa_fact_mayer


 
anti-climate science groups. A partial list of groups funded by the Koch brothers includes a veritable 
who’s who of groups that put out misleading science or tout bad science on climate change. Tim Phillips, 
president of the super-PAC funded by the Kochs, Americans for Prosperity, brags outright about their 
political influence on Republican candidates: “If you look at where the situation was three years ago and 
where it is today, there’s been a dramatic turnaround. Most of these candidates have figured out that 
the science has become political. We’ve made great headway.” This may be good for their business, but 
it is bad for America, bad for science, and bad for our climate. 
   
Fifth Place: Anthony Watts for his BEST, and worst, climate hypocrisy 
 
Anthony Watts runs a blog popular with the anti-climate science crowd. He ran into a brick wall this year 
when he voiced support for an ongoing climate study (the “Berkeley Earth Surface Temperature” or 
“BEST” study) that he thought would prove his anti-warming beliefs to be right because it was being 
done by someone he thought was in his camp ("... I'm prepared to accept whatever result they produce, 
even if it proves my premise wrong."). Unfortunately for him, that study proved his premise wrong and 
instead reconfirmed what climate scientists have been saying for decades: the Earth’s surface is 
warming and at just the rate that numerous previous studies had shown. Watts then proceeded to tear 
down the paper, ostensibly because it hadn’t been through peer-review, despite the fact that Watts, his 
guest posters, and commenters routinely and consistently produce or cite non-peer-reviewed science 
(often later shown to be wrong) to support their claims. 
 
Runners Up: Other Noteworthy Climate B.S. of 2011 
 
Some voters felt that the following entries submitted for the 2011 Climate B.S. competition deserve 
recognition though they win no awards from us. 
 
Harrison Schmitt and the Heartland Institute for “Arcticgate” 
As the Arctic ice disappears before our eyes, we must call attention to former Senator Harrison Schmitt’s 
refusal to correct persistent errors and “cherry picking” of data in denying the disappearance of Arctic 
sea ice, and for the Heartland Institute’s promulgation of – and refusal to correct – those errors when 
they were uncovered. 
 
Rush Limbaugh for his consistent falsehoods about climate science 
We would acknowledge Rush Limbaugh for his blatant and stunningly high level of climate B.S., but he 
has already been awarded the “Climate Change Misinformer of the Year” award at MediaMatters.org. 
 
Steve McIntyre 
And finally, the “dishonorable” mention of the year goes to Steve McIntyre for his despicable smear of 
climate scientist Dr. Michael Mann of Penn State University (and to Anthony Watts for amplifying that 
smear) by drawing a parallel between the Penn State pedophilia investigation and their separate 
scientific investigation of questions about climate research (in which Professor Mann has been 
completely and repeatedly exonerated). Joe Romm discusses this disgusting case here. 
 
The 2011 Climate B.S. of the Year Award was prepared by Peter Gleick with an independent group of 
climate scientists and communicators serving as nominators, reviewer, and voters. Thanks to all who 
participated this year. See you next year. 
 
Peter Gleick is president of the Pacific Institute in Oakland, California. 
 
 
Update: Ben Webster of the Times of London felt that his inclusion in the original list of bad science 
purveyors from Fox News and News Corporation was inappropriate. After discussion and review of Mr. 
Webster's body of work, we agree and have modified the post to remove him. 

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Koch_Family_Foundations
http://www.nationaljournal.com/magazine/heads-in-the-sand-20111201?page=2
http://wattsupwiththat.com/2011/10/20/the-berkeley-earth-surface-temperature-project-puts-pr-before-peer-review/
http://wattsupwiththat.com/2011/10/20/the-berkeley-earth-surface-temperature-project-puts-pr-before-peer-review/
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/other/watts_is_surface_temp_reliable.pdf
http://skepticalscience.com/Articgate-perpetuating-myth-Arctic-sea-ice-recovered.html
http://www.huffingtonpost.com/peter-h-gleick/misrepresenting-climate-s_b_819367.html
http://mediamatters.org/research/201112190006?frontpage
http://climateaudit.org/2011/11/10/penn-state-president-fired/
http://wattsupwiththat.com/2011/11/10/mcintyre-on-the-penn-state-fiasco/
http://www.huffingtonpost.com/2010/07/01/climategate-michael-mann-cleared_n_633207.html
http://thinkprogress.org/romm/2011/11/13/367301/desperate-deniers-penn-state-climate-scientist/

	Peter H. Gleick
	Other Murdoch empire assaults on climate science? The editorial page editors of the Wall Street Journal routinely dismiss or ignore all climate change science. Glenn Beck incorrectly tells viewers that there has been no warming in the past decade – th...
	We would acknowledge Rush Limbaugh for his blatant and stunningly high level of climate B.S., but he has already been awarded the “Climate Change Misinformer of the Year” award at MediaMatters.org.

